Znaczenie kolorów
„Kradnij wszystkie kolory świata i pomaluj płótno swojego życia, eliminując szarość lęków i niepokojów.”(Omar Falworth)
Nie od dziś wiadomo, że kolory mają na nas wpływ i nie potrzebujemy do tego żadnej naukowej wiedzy, mimo, że istnieją badania o wpływie koloru na nastrój, emocjei i skojarzenia.
Użyte umiejętnie mogą być narzędziem do manipulacji i właśnie tę cechę upodobał sobie marketing. Kolory podzielone zostały w większości artykułów, z jakimi się zapoznałam aby napisać owy wpis od 5 do 10 barw aby usprawnić ich opis. Mój pierwszy zamysł kolorystyczny opisywał mnie idealnie jednak okazuje się, że nie zawsze da się połączyć dwa przeciwstawne kolory. Zwłaszcza gdyby mowa była o fuksji i mięcie. To świetnie może wyglądać tylko w kobiecym manicure. Biorąc pod uwagę, że czytelność strony jest priorytetowa kolory zostały nieco przyjaźniejsze dla oka. Był to dla mnie niejaki dylemat gdyż chciałam abyś wchodząc na tą stronę drogi użytkowniku zapamiętał ją pozytywnie. Mam nadzieję, że tak się stanie i zostaniesz ze mną na dłużej. Wracając do kolorów oto one:
Żółty
Przyciąga uwagę najszybciej, może budzić niepokój i wydawać się agresywny. Zapada w pamięć. Pobudza apetyt. Bywa utożsamiany z bogactwem ze względu na skojarzenie ze złotem. Odnosi się do osób pewnych siebie, wskazuje na ich wysokie poczucie własnej wartości, ale też sugeruje życzliwość i nieszablonowość; kolor ten aktywizuje umysł, nastraja optymistycznie i pobudza do działania; przyciąga uwagę, wzbudza w konsumentach optymizm. to znak firmowy optymisty, zadowolonego z życia, który samym kolorem przyciąga szczęście.
Czerwony
Proces ten odpowiada za efekt pobudzenia i przyspieszenie metabolizmu. Poza apetytem czerwień budzi też pożądanie i kojarzy się z niebezpieczeństwem. Bywa symbolem siły i pasji. przyciąga uwagę (np. w hasłach „wyprzedaż”), stymuluje i pobudza odbiorcę do podejmowania szybkiej decyzji, nasuwa skojarzenia z ciepłem, odwagą, adrenaliną, energią, przywództwem, miłością, namiętnością, Według badaczy w największym stopniu wpływa na ludzką psychikę. Jest kolorem odwagi, pewności siebie i miłości. Ci, którzy „ją noszą” mają silny charakter, dużo energii oraz wiele ambicji chęci władzy.
Pomarańczowy
Ma silny związek z witalnością, młodością i zabawą. Łączy w sobie cechy czerwieni i żółci, może być utożsamiany z niebezpieczeństwem. Łączy się z nim takie wartości, jak: innowacyjność, trwałość, przyjaźń, zaufanie; przyciąga uwagę i wzmaga zainteresowanie. Pomarańczowy odpowiada za pozytywne myśli i przywraca wiarę w siebie.
Zielony
Kolor natury, zdrowia i życia. Sprzyja lepszym wynikom w nauce. Symbolizuje harmonię i nadzieję, a nawet płodność. Bywa łączony z dobrobytem, spełnieniem i prestiżem. pozwala się skupić, relaksuje, sprzyja budowaniu zaufania i lojalności. Zieleń to psychologiczna kraina łagodności, Zielony to kolor wzrostu, odnowy i odrodzenia.
Niebieski
Większość ludzi traktuje ten kolor neutralnie. Niebieski nie wzbudza żadnych silnych emocji. Zwiększa zaufanie i kojarzy się z wiedzą. Młodsi odbiorcy łączą go także z dojrzałością. Przywodzi na myśl świeżość i czystość. Obniża apetyt. Wzmacnia koncentrację, inspiruje, ułatwia komunikację, przez co utożsamiany jest z mądrością, inteligencją, profesjonalizmem, rozwagą, zaufaniem.
Fioletowy
To kolor przypisany magii i tajemnicy. Pobudza tę część mózgu, która jest odpowiedzialna za wyobraźnię i rozwiązywanie problemów. Ze względu na swoją historię (długo był kolorem najważniejszych i najbogatszych osób, np. monarchów) do dziś kojarzy się z luksusem, szlachetnością i duchowością. fiolety powodują melancholię, sprzyjają medytacji, rozważaniom.
Różowy
Róże dają wrażenie czułości, kojarzą się z roztkliwieniem i romantyzmem, elegancją
i zagadkowością; Kolor różowy to też kolor miłości, przyjaźni i ciepła. Bywa symbolem uniwersalnego szczęścia. W nadmiarze odbierany jest jako tandetny, może zniechęcać. Bez wątpienia kojarzy się z kobiecością i kosmetykami. Jest także utożsamiany ze skłonnością do ryzyka, uczciwością i – zabarwioną lekką nutką infantylizmu – wrażliwością.
Czarny
Tajemniczy, elegancki, kolor indywidualistów. Utożsamiamy go z luksusem i wysoką inteligencją. Jest symbolem kanonów, buntu i zła. Budzi szacunek. W niektórych kulturach może być też symbolem dobra (np. w kulturze Indian). Kojarzy się z profesjonalizmem, powagą i pewnością siebie , prestiżem, stabilnością, luksusem i sukcesem. Zaletą czerni jest to, że wchodzi w korelację z wieloma innymi kolorami, jest dobrą bazą.
Biały
Kolor szlachetny, symbol otwartości. Może pobudzać kreatywność. Kojarzy się zarówno z czystością duchową, jak i prozaiczną, np. z czystością w domu. To kolor boski, kolor dobra. Utożsamiamy go z nowoczesnością. prostą elegancją; daje złudzenie światła, zimna, chłodu; optycznie powiększa objętość.
Brązy / beże
Brąz i beż uznawane są za kolory ziemi i drewna, czemu zawdzięczają skojarzenia z trwałością, ponadczasowością, zaufaniem; naturalne właściwości są odczuwane jako ekologiczne i surowe uspokaja i dodaje powagi. Budzi pozytywne wspomnienia, ociepla, odpręża. To kolor uczciwości, pracy i zaufania.
„Kolor bezpośrednio wpływa na duszę. Kolor to klawiatura, oczy to młotki, dusza to fortepian z wieloma strunami. Artysta jest ręką, która gra, dotykając tego czy innego klawisza celowo, aby wprawić struny duszy w drgania”.-Wassily Kandiski-